آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان

مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه اصفهانی تشریح کرد؛

چرا «صادرات» اولولیت کشور نیست؟/ چدن سازان علی‌رغم چالش‌های موجود، صادرکننده نمونه شد

مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان به نمایندگی از صنعتگران استان، در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد به تشریح چالش‌های صادرات پرداخت و گفت: با شرایط امروز کشور نظیر مشکلات نقل‌وانتقال پول، قطعی برق و مسائل مالیاتی به نظر می‌رسد صادرات اولویت کشور نیست.

به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی چدن سازان، داوود صافی مدیرعامل این شرکت در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که با حضور معاون وزیر صمت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مقوله صادرات علی‌رغم مزیت‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیار، اولویت کشور نیست. برای تائید این ادعا می‌توان به چند مورد اشاره کرد. متأسفانه در اسفندماه سال 1400 جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد. اگرچه جنگ در هر کجا و به هر بهانه ای مذموم است. اما فرصت کم نظیری برای توسعه صادرات محصولات فولادی کشور ایجاد کرد. با این وجود ما به بهترین حالت ممکن این فرصت را با وضع تعرفه صادراتی از بین بردیم. وضع این تعرفه حتی صادرات برخی محصولات فولادی را به صفر رساند و ضرر جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرد! اثری بسیار مخرب تر از تحریم های ظالمانه چندین ساله.

وی افزود: صادرات یک فرآیند بلندمدت است که نیاز به بازاریابی، بازارسازی و اعتمادسازی دارد؛ وضع قوانین خلق‌الساعه تنها باعث زیان به این مقوله نمی‌شود، بلکه آن را نابود می‌کند! صادرات و توسعه آن نیازمند پایداری و ثبات در قوانین و رویه‌ها است. حضور موفق در بازارهای بین‌المللی نیازمند استمرار و پایداری است. مشتری خارجی باید از توانایی تأمین پایدار محصول مطمئن شود.

قطعی برق؛ توقف کامل تولید، نه کاهش ظرفیت!

مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان تصریح کرد: اگرچه در برخی اخبار آمده است که 90 درصد برق صنایع در تابستان بدون محدودیت تأمین می‌شود اما در عمل به نظر می‌رسد هنوز تابستان از راه نرسیده! چرا که با وجود همکاری ها و برنامه ریزی های انجام شده شهرک های صنعتی استان حداقل یک روز در هفته برق ندارد. وقتی یک فرآیند تولیدی، پروسه تولید پیوسته 10 روزه دارد، قطعی تنها یک ساعت برق طی این مدت، نشان می‌دهد که این فرایند هرگز قابل شروع نیست. به بیان دیگر قطعی برنامه‌ریزی شده برق برای برخی صنایع به معنی کاهش ظرفیت تولید نیست، بلکه به معنی قطع کامل فرآیند تولیدی است. نمی‌توان به مشتری خارجی گفت ما در تابستان با مشکل برق و در زمستان با چالش گاز و برق مواجه هستیم. این در واقع یعنی پایداری تولید وجود ندارد و صادرات در اولویت کشور نیست.

پیشنهاد عملیاتی برای حمایت از صادرات

صافی افزود: پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های صادراتی از محدودیت گاز و برق معاف شوند. پیشنهاد اجرایی و دقیق‌تر این است که برق مورد نیاز یک شرکت صادراتی به اندازه نیاز برای تولید حجم صادراتی محصولات خود از محدودیت برق معاف شود و تنها به اندازه سهم فروش داخلی محصول با محدودیت برق و گاز دست و پنجه نرم کند.

وی با بیان اینکه گروه صنعتی دانش‌بنیان چدن سازان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده غلتک‌های فولادی در خاورمیانه است، گفت: شرکت غلتک‌‌سازان نیز طی دو سال گذشته و با وجود همه محدودیت‌های موجود، موفق به صادرات حدود 70 درصد محصولات خود شده است. در شرایط نقدینگی کنونی که بعضاً باید تأمین مالی 28 تا 35 درصدی از بازار داشته باشیم، خروج صدها میلیارد تومان از چرخه نقدینگی شرکت تحت عنوان استرداد مالیاتی در برخی مقاطع نشان می‌‌دهد صادرات اولویت کشور نیست. از مسئولان تقاضامندم توجه ویژه‌ای به تسریع در استردادهای مالیاتی شرکت‌های صادراتی داشته باشند.

مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات نقل و انتقالات پول برای صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: حجم نقل و انتقالات پول به ایران از برخی کشورها در حال نزدیک شدن به صفر است. پیشنهاد می‌کنم کارگروه یا اتاق فکری در سطح ملی با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، صادرکنندگان، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت تشکیل شود که به صورت لحظه‌ای راهکارهای نقل و انتقالات مالی را بررسی کند. البته می‌توان به صادرکنندگان اجازه داد فارغ از محدودیت‌ها و نیازهای خود، برای رفع نیاز صنعت، واردات انجام دهد.

صافی خاطرنشان کرد: وقتی به صادرکننده گفته می‌شود قطعات یدکی مورد نیاز خود را از بازار با قیمت دلار 100 هزار تومانی خریده و ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ 43 هزار تومانی رفع تعهد ارزی کند، یعنی صادرات اولویت کشور نیست. امیدوارم به زودی همتی در کشور شکل بگیرد که صادرات اولویت باشد.

گفتنی است شرکت غلتک سازان سپاهان به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی چدن سازان در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استانی برگزار شد، به عنوان صادرکننده برتر استانی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

مطالب مرتبط: